Terug
groep 3-4 kist 2
Rijke teksten dragen bij aan de woordenschat-, lees- en schrijfontwikkeling en geven leerlingen gelijke kansen op een sterke taalbasis. Ze prikkelen de nieuwsgierigheid, nodigen uit tot nadenken en geven aanleiding voor gesprekken, of dat nu één-op-één is, in een klein groepje of met de hele klas.
Met rijke teksten ontdekken leerlingen niet alleen nieuwe woorden, maar ook nieuwe werelden. Ze leren verbanden leggen, hun mening vormen en hun verbeelding gebruiken. Daarom kun je nu deze speciale collectie lenen, afgestemd op het niveau van jouw groep.
Wat zit er in de kist?
- 15 zorgvuldig gekozen boeken met Rijke Teksten, met een gevarieerde selectie uit fictie, non-fictie, voorleesboeken, poëziebundels en meer. De samenstelling varieert per kist.
- Een duidelijke handleiding waarin één boek volledig is uitgewerkt tot een inspirerende les, inclusief ideeën om de overige boeken in te zetten.
Hoeveel tijd kost het project?
De voorbereidingstijd voor de leerkracht is ongeveer 30 minuten (handleiding doornemen en bepalen hoe je de boeken inzet).
Daarna bepaal je zelf hoeveel lessen je eraan wilt besteden:
- Je kunt meerdere korte lessen plannen of langere sessies maken.
- Leerlingen kunnen ook zelfstandig met de boeken aan de slag.
Voor wie is het geschikt?
- Flexibel inzetbaar: werk individueel, in groepjes of met de hele klas.
- Geschikt voor groep 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8.
Voor elke doelgroep zijn er twee verschillende kisten. Heb je de ene al gebruikt? Kies de tweede keer voor een nieuwe reeks titels.
Hoe kun je de kist inzetten?
- Lees voor in de klas of laat leerlingen zelf lezen.
- Verdeel de boeken in groepjes of laat leerlingen hun favoriet kiezen.
- Gebruik fragmenten om rijke teksten-lessen samen te stellen.
- Geef de inspiratieles uit de handleiding
- Koppel boeken aan actuele thema’s of vakoverstijgende projecten (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur).
- Lees een stuk voor uit een boek en laat kinderen voorspellen hoe het verder gaat.
- Organiseer een klassengesprek over een thema of dilemma uit een boek
- Combineer boeken met creatieve opdrachten, zoals tekenen, toneel of schrijven van een vervolg.
- Gebruik een boek als inspiratie voor creatieve schrijfopdrachten (dagboek van een personage, brief, gedicht).
- Maak een “boekenkring” waarbij kinderen elkaar een titel aanraden.
- Organiseer een debat over een thema of keuze van een personage.
- Speel een scène uit het boek na als toneelstukje.
- Laat leerlingen een alternatieve titel of kaft ontwerpen.
- Maak een “prikkelvragenmuur” waar leerlingen vragen ophangen die tijdens het lezen bij hen opkomen.
- Laat leerlingen een “boekentrailer” maken in de vorm van een kort filmpje of poster.
- Zet boeken in als startpunt voor filosofische gesprekken (“Wat is eerlijk?”, “Wanneer ben je moedig?”).